torsdag 28 februari 2013

Tema – Kost – Orimliga krav

Det blir ett inlägg till om kosten från mig innan temaveckan är slut. På Neurobloggarna finns det en hel del intressant att läsa. Gör det, vettja! Och dela gärna vidare sidan när ni ändå är där…


Det tog tid för Sandra att förstå det där med bestick. Hon åt med händerna och blev matad ganska länge. På dagis sa invänjningspersonalen till mig att det var oacceptabelt att en 2,5-åring äter med händerna.

Jo.. Alltså, kan man äta med bestick så ska man ju det. Men Sandra kunde inte! Skulle hon inte få i sig mat då, eller vad menade hon egentligen, den där ”dagisfröken”? Man var ju rätt skör på den tiden, tyvärr, idag hade jag ju fräst ifrån lite mer.


Samma personal kom ut till mig i hallen en av dom sista invänjningsdagarna. Jag hörde att Sandra var jätteledsen vid matbordet, men behärskade mig och stannade i hallen. Man vill ju inte verka hönsig, liksom…

Personalen kom ut och sa att Sandra vägrade äta glassen dom hade till efterrätt och bad mig gå in och försöka (så fick jag se själv)

?

Jag gick in, tog upp Sandra från barnstolen med orden ”Du behöver faktiskt inte äta glass” sen gick jag därifrån med gråten i halsen.


Vi hade otur som fick en invänjningspersonal som så tydligt visade att hon inte tyckte om Sandra, för all annan personal var så fin och det var en bra period i det stora hela. Vi visste ju inte att Sandra hade autism på den tiden, hade vi vetat det så hade vi kanske valt lite annorlunda. Men då var det bra, med dom erfarenheter och den kunskap vi hade.

Sandra lärde sig att äta med sked sen. Det var på dagis hon lärde sig. I leken, tillsammans med personalen i dockvrån. (Inte invänjningspersonalen då, ska tilläggas) Den dagen var en lycklig dag. Sandra började närma sig 3 år och hade lärt sig äta med sked. Jag ville berätta det för hela världen, men det var nog ingen annan som hade förstått den lyckan. Sånt lär sig ju ettåringar utan problem…


(Strax efter det började ju matproblemen som jag berättade om tidigare. Vill ni läsa om det eller andra temainlägg från mig, så finns dom under fliken ”Tema” här ovan)

♥ Kram ♥

1 kommentar:

Annelie L sa...

Det finns personal över allt, som verkligen har valt fel yrke. Ser man bara principer och inte till var barns bästa, ja då ska man inte jobba med barn.
Vadå inte vill äta glass......? Vem i hela friden har sagt att man måste göra det? Var det nån lag de hade på det stället. Alla måste äta glass, annars får ni inte leka....
Jag tycker du var stark som tog Sandra och gick ut därifrån. Kramar om finaste dig och saknar <3