söndag 7 maj 2017

Tacksam

Idag har jag extra stor anledning att vara tacksam över mycket. Visserligen är vi trötta och skulle behöva få ordning innan vi stupar, men det finns saker som gör att vi har det väldigt bra. Alla har rätt att tycka livet är pest ibland, oavsett om det är bagateller eller inte, det som är jobbigt för mig blir inte lättare för att andra har större anledning att vara trötta. Men man bör tänka på vem man lättar sitt hjärta för.

Har den personen nog med sitt gör man klokast i att bara finnas där vid behov, och vända sig till någon annan när man själv behöver ”gnälla” eller få stöd. Om man inte har samma erfarenheter för då kan det vara ett stöd för båda att prata om det jobbiga tillsammans.

Men sen mår man bäst av att faktiskt fokusera på det som är bra, även om man håller på att drunkna i bekymmer. För gör man det så blir det mer energi över till att hantera det som tynger.


Jag har en vän som jag tänker väldigt ofta på. Hon är min hjälte som är expert på att hantera jobbiga situationer och alltid hittar stunder att njuta, eller må bra i. Hon får mig alltid att orka vidare när jag vill ge upp. Kan hon överleva, så kan jag, för mina bekymmer bleknar ganska rejält om jag jämför. Även om jag inte gillar att jämföra med andra, utan tycker att man bara ska utgå från sig själv.

Men jag är i alla fall tacksam över att vårt liv är relativt enkelt just nu. Jag tror på framtiden igen, faktiskt. Jag tror att Sandra kommer få det bra när vi inte finns mer, för vi har folk som tar reda på allt som är viktigt, och som ser till att det kommer vara bra människor runt henne även i fortsättningen. Som tar ansvar utan Görans och min inblandning.

Sandra har ju inga anhöriga alls. Det innebär att kommunen får väldigt lätt att ta över med sina metoder den dagen vi inte finns mer. Så nästa steg blir nu att se till att vi har alternativ. Kommunen får inte utse en Godman, eller ännu värre en förvaltare, till Sandra. Det är dit dom vill och det skulle bli katastrof.

Så vi måste, så fort orken återvänder, försöka hitta alternativ där kommunen har så lite inblandning som möjligt. Och i dom fall där vi inte kan undvika deras inblandning, så måste vi se till att det finns något skydd. Sen kan vi slappna av helt.


Jag är iallafall tacksam över att Sandra inte är utåtagerande. Att hon mår relativt bra, och är lätt att tycka om. Det gör det ju enklare att hitta folk som vill jobba hos henne. Med rätt stöd och attityd är jag ganska övertygad om att det är både roligt, och inte så värst besvärligt, att jobba hos Sandra.

Jag är också väldigt, väldigt tacksam över att hon är frisk. Att vi inte behöver vara oroliga över hennes liv.

Och jag är tacksam över att Göran och jag har hållit ihop och blivit ett bra team. Att vi kan stötta och avlasta varandra.

Var rädda om er.

.

1 kommentar:

bluees sa...

Hej

Ni är förebilder i ert föräldraskap

Jag hoppas verkligen att kommunen har lite vett kvar
Då jag hört om ett fall där föräldrarna till ett vuxet barn precis som ni ville lösa det med assistent bolag och dylikt.
Där såg kummen till att den anhöriga som var godman blev avsatt
Och den vuxna personen fick en förvaltare som kommunen utsåg

Sen såg de till att föräldrarna var med på tåget
Genom makt utövning tex fick inte föräldrarna hälsa på x utan att förvaltaren var där

Assistenterna fick 2 val
Gå över till kommunen eller bli uppsagda

Så ja kommuner kan vara jävliga